Gemeente- en OCMW-raad keuren één meerjarenplan goed
Het gemeentebestuur en het OCMW keurden het gezamenlijke meerjarenplan goed. Hiermee zijn de belangrijkste krijtlijnen voor het lokaal beleid tot en met 2019 uitgestippeld. Het meerjarenplan bevat zowel een aantal toekomstprojecten als gerichte maatregelen die snel ingang vinden. De komende weken en maanden starten voor verschillende onderdelen nog intensieve communicatietrajecten op. Zo verschijnt er begin januari een ‘special’ van het gemeentelijk informatiemagazine met relevante reportages, interviews,…. en plannen we een uitgebreide campagne rond het nieuwe afvalverhaal.
Zoals eind september tijdens de presentatie van het ontwerpmeerjarenplan aangekondigd, pakken het gemeentebestuur en het OCMW de enorme financiële en maatschappelijke uitdagingen de komende zes jaar aan zonder de aanvullende personenbelastingen en de opcentiemen op de onroerende voorheffing te verhogen. Wel komen er bijkomende belastingen voor andere doelgroepen dan onze inwoners, voeren we gerichte besparingen door en wordt het principe van ‘de vervuiler betaalt’ in het afvalbeleid consequent doorgetrokken. Zo gelden de nieuwe afvaltarieven vanaf 1 februari 2014. Begin januari ontvangt elk gezin een afvalbrochure in de bus met alle informatie.
Helft vervangen van pensioneringen
Op vlak van personeelsbeleid volgen er géén naakte ontslagen, wél wordt slechts de helft van de pensioneringen vervangen. Zo bouwen we op een natuurlijke manier het personeelsbestand af. Het gemeentebestuur maakt met deze maatregelen ruimte vrij om de komende legislatuur 51,5 miljoen euro te investeren in vooral onderwijs, kinderopvang, veiligheid én het structureel onderhoud van wegen, stoepen en fietspaden.
Eén geïntegreerd beleidsplan
De uitdagingen waarvoor het gemeentebestuur en het OCMW de komende zes jaar staan, zijn enorm. Voor het eerst in de geschiedenis werkten we dan ook samen één geïntegreerd beleidsplan uit. Terwijl de financiële draagkracht zwaar wordt aangetast door de aanhoudende economische crisis en een loodzware pensioenfactuur onvermijdelijk op ons afkomt, vraagt de maatschappelijke realiteit om een daadkrachtig lokaal bestuur.
Kansarmoede en zorg voor zwakkeren
Niet iedereen in onze samenleving start met gelijke kansen, ook de strijd tegen kansarmoede en de zorg voor de zwakkeren in onze samenleving rusten voor een groot deel op de schouders van het lokaal bestuur. Recente onderzoekscijfers die verwijzen naar kansarmoede en sociale uitsluiting in onze gemeente, illustreren de toekomstige uitdagingen en de groeiende maatschappelijke complexiteit. Zes op honderd kinderen wordt vandaag in onze gemeente geboren in kansarmoede. En dit aantal stijgt alleen maar. Naast alle positieve elementen verbonden met de vergrijzing en het groeiend aantal 65+’ers leidt dit maatschappelijk gegeven onvermijdelijk tot zware extra uitgaven voor het lokaal bestuur.
Besparingen
Wanneer we de verwachte inkomsten en uitgaven bij ongewijzigd beleid optelden, dan eindigen we in 2019 met een negatief saldo van 5 miljoen euro. Door vanaf het begin van deze legislatuur maatregelen te nemen voor gemiddeld jaarlijks 3,5 miljoen euro bereiken we toch het verplichte financieel evenwicht aan het einde van de beleidsperiode. De financiële maatregelen omvatten aan de uitgavenzijde een rem van 2 miljoen euro per jaar, terwijl we aan de inkomstenzijde jaarlijks 1,5 miljoen euro extra middelen voorzien.
De grootste uitgavenrem zit vervat in het personeelsbeleid. Maar liefst 45% van de beschikbare werkingsmiddelen van het gemeentebestuur, 64% van het OCMW en 80% van de politie gaan rechtstreeks naar de personeelskosten. Bij gemeentebestuur en OCMW zullen slechts de helft van de medewerkers die op pensioen gaan, vervangen worden door nieuwe medewerkers. Als voorbeeld: de jaarlijkse personeelskosten voor het gemeentebestuur stijgen de komende jaren hierdoor slechts van 19 naar 19,5 miljoen euro, een enorme besparing gezien de onvermijdelijke doorschalingen van de bestaande medewerkers, de hoge pensioenfactuur en de inflatie. Zonder deze ingrepen zou dit bedrag in 2019 uitkomen op 20,8 miljoen euro. Deze principes gelden op dezelfde manier voor het OCMW.
Om deze personeelsdaling op te vangen, voorzien we onder andere efficiëntiewinsten door een eengemaakte uitvoeringsdienst en een fusie van de ondersteunende diensten van gemeentebestuur en OCMW. Waar nodig volgen er interne verschuivingen. Daarnaast zetten we sterk in op interne automatisering en de uitbouw van het digitaal loket. Verder bevriezen we aan de uitgavenzijde de dagelijkse werkingsmiddelen op het niveau van 2012.
Naast deze algemene maatregelen werd elke dienstverlening kritisch onder de loep genomen. Dit leidde tot een reeks gerichte besparingen, waarbij de overdracht van natuurdomein De Maat, de andere inhoudelijke invulling van ecocentrum De Goren, de bijkomende daling van de werkingskosten van het cultuurcentrum, de sportdienst en de bibliotheek en het stopzetten van premies voor energiebesparende maatregelen er slechts enkele zijn.
Inkomsten
Voor de inkomsten beschermen we maximaal de koopkracht van onze inwoners. Zo blijven de algemene belastingtarieven van de aanvullende personenbelasting en de opcentiemen op de onroerende voorheffing ongewijzigd. Nieuwe belastingen en retributies of de stijging van bestaande belastingen en retributies richten we maximaal op specifieke doelgroepen. Zo komt er een algemene belasting op economische entiteiten (jaarlijks 100 000 euro), onbebouwde percelen (75 000 euro), een retributie voor het terugvorderen van verkavelingskosten (25 000 euro) en een retributie voor milieuvergunningsaanvragen (20 000 euro). Belastingsverhogingen voorzien we voor de nucleaire belasting (gemiddeld +300 000 euro), de belasting op tweede verblijven (+ 50 000 euro), belasting op toeristische overnachtingen (+ 150 000 euro) en het parkeerbeleid.
Parkeerbeleid
Wat betreft het parkeerbeleid trekken we vanaf 2014 de uurtarieven van het betalend parkeren op van 0,50 naar 0,60 euro en komt er vanaf 2016 betalend parkeren in Postel. Parking Sint-Pieter en de omgeving rond de kerk worden betalende zones. De parkeerretributie blijft onveranderd op 12,50 euro. Zelfs met deze gestegen parkeertarieven blijft Mol één van de goedkoopste parkeergemeentes in de regio.
De jaarlijkse afvalfactuur
Een belangrijke uitgavebron voor het gemeentebestuur is de jaarlijkse afvalfactuur. Al het afval van onze inwoners en bedrijven moet worden opgehaald en verwerkt. Hiervoor werkt het gemeentebestuur samen met IOK. Jaarlijks kost dit de gemeentekas 2,32 miljoen euro, terwijl de burger hiervan slechts 600 000 euro rechtstreeks betaalt. Deze lage kostendekkingsgraad van 25,8 procent neemt veel prikkels weg om afval te besparen, zo blijkt uit de cijfers. Het gemeentebestuur wil de kostendekkingsgraad in lijn brengen met de ons omliggende besturen (IOK-gebied) en laten stijgen tot 75 procent. Hiermee voldoen we ook aan de vraag van Vlaanderen om het principe van ‘de vervuiler betaalt’ consequent toe te passen.
Strategische doelstellingen
De extra inkomsten en besparingen leiden tot de nodige ruimte om de uitdagingen voor de toekomst aan te pakken. We vertalen dit in ons meerjarenplan in de vorm van elf doelstellingen:
1.
Minder kansarmoede en mensen tot hun rechten laten komen.
2.
Deelname ouderen aan maatschappelijk leven.
3.
Proper en net Mol waar het goed is om te wonen.
4.
We zorgen voor een veilig Mol.
5.
Kwaliteitsvol vrijetijdsaanbod verzekeren.
6.
Vergroten en verrijken van leerkansen (onderwijs).
7.
Versterken en vergroten van het sociaal weefsel.
8.
De toeristische ontwikkeling en een ondernemersvriendelijk klimaat stimuleren.
9.
Internationale solidariteit en samenwerking bevorderen.
10.
Kinderopvang aanbieden en opvoeding van kinderen ondersteunen.
11.
Een sterke en kwaliteitsgerichte organisatie uitbouwen.
51 miljoen euro investeringen
Op vlak van investeringen plannen we een totaalpakket van 51 miljoen investeringen, waarvan 9 miljoen betaald wordt door subsidies en 10,5 miljoen door de gemeentelijke saneringsbijdrage. De meest opvallende investeringen:
ü
Investeren in de gemeenschap
Vrijwel de belangrijkste investering is deze in onze verenigingen en het maatschappelijk weefsel. Bij de besparingen laten we de logistieke ondersteuning van en subsidies aan onze sportclubs, jeugdbewegingen, socio-culturele organisaties, sociale verenigingen,… volledig onaangeroerd. Daarnaast blijven we ook inzetten op gemeenschapsvorming door het uitwerken van een verbreed concept voor onze jaarlijkse Culturele Ambassadeurschappen. In 2017 voorzien we een opvolger voor het sterk gesmaakte cultuurproject Mol-in-Scène.
ü
De realisatie van een nieuw overdekt zwembad tegen 2019
Het huidige overdekt zwembad, daterend uit de jaren ’70, scoort bijzonder slecht op vlak van energiezuinigheid. De gebouwen en de installaties zijn dringend aan vervanging toe. Het gemeentebestuur voorziet 13,5 miljoen euro voor een bescheiden, functioneel zwembad.
ü
Investeren in welzijn
Voor het OCMW wordt er niet bespaard op de maatschappelijke dienstverlening en de kwaliteit van de zorgverstrekking. De verdere uitbouw van het recent geopende lokaal dienstencentrum gaat onverminderd voort. Daarnaast ontwikkelen we met de Vrijetijdscheque een gericht initiatief om de deelname van kansengroepen aan het verenigings- en vrijetijdsgebeuren te bevorderen. Bijkomend komen er nog andere gerichte initiatieven om kansarmoede te bestrijden.
ü
Investeren in onderwijs
In navolging op de recente investeringen in de scholen van Rauw en Ezaart komen de volgende legislatuur Saigo en Gompel aan de beurt. Het totale investeringsplaatje voor deze twee projecten bedraagt 5,7 miljoen euro. We zien kwalitatief gemeentelijk onderwijs als een krachtdadig instrument in de strijd tegen sociale uitsluiting.
ü
Investeren in kinderopvang
De huidige locatie voor de centrale buitenschoolse kinderopvang langs de Molderdijk is aan vervanging toe. Het gemeentebestuur voorziet 800 000 euro voor een nieuwbouw. Domein Galbergen vormt daarbij een mogelijke denkpiste, waardoor er een maximale samenwerking met de speelpleinwerking en de nieuwe school van SAIGO mogelijk wordt.
ü
Investeren in veiligheid
Ook de politie blijft zijn huidige slagkracht behouden. De bouw van de nieuwe politiekazerne vraagt een investering van meer dan 9,5 miljoen euro, exclusief gronden. Deze kost wordt grotendeels gedragen door de drie gemeentes via een verhoging van de jaarlijkse dotatie. Mol draagt binnen de politiezone 60% van de gemeentelijke kosten.
ü
Investeren in verkeersveiligheid
Samen met de Vlaamse overheid leggen we een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad aan vanaf de Baileybrug naar Postel (2,2 miljoen euro). Daarnaast komen er ook vrijliggende fietspaden langs de Postelsesteenweg tussen de kruispunten met de Zuiderring en de Kiezelweg (915 000 euro).
ü
Investeren in wegen, stoepen en fietspaden
Jaarlijks gaat er 600 000 euro naar het structureel onderhoud van wegen, stoepen en fietspaden. Daarnaast vernieuwen we de volledige Kapellestraat (2,4 miljoen euro). Verschillende rioleringsprojecten gaan samen met de vernieuwing van de volledige bovenbouw. Voor deze legislatuur staan de volgende grote projecten al vast: project ‘Vijverstraat, Perenlaan, Kersenlaan en Bresserdijk’ en het project ‘Diepestraat, Hooibergen’. Voor de timing van andere grote projecten hangen we af van een al dan niet snelle subsidiëring door de Vlaamse Milieumaatschappij.
ü
Investeren in onze jeugd
Voorlopig voorzien we 400 000 euro voor een nieuw jeugdkamp op de Galbergen en een renovatie van het huidig jeugdkamp De Maat (100 000 euro). Het project op de Galbergen vereist nog het nodige studiewerk, gezien de samenhang met de centrale kinderopvang en de school SAIGO.
Wat nu?
Het meerjarenplan is goedgekeurd, waarna de realisatiefase aanbreekt. De komende jaren zullen de verschillende beleidsintenties in de praktijk worden gebracht. Uiteraard is het beleidsplan een dynamisch gegeven en vinden er op geregelde tijdstippen evaluaties plaats. Wanneer nodig wordt het plan door de gemeente- en OCMW-raad bijgestuurd. Het meerjarenplan 2014 – 2019 en het budget 2014 zijn voor alle geïnteresseerden downloadbaar op www.gemeentemol.be.
bron: Gemeente Mol