De komende jaren wil het stadsbestuur per inwoner 1 m² bos extra aanplanten. Op vrijdag 28 november steekt het alvast letterlijk de handen uit de mouwen voor meer bos. Het stadsbestuur, samen met Bosgroep Kempen Noord en de leerlingen van Basisschool Wijngaard, plant die dag honderden jonge bomen op een perceel aan de Rozenstraat. Deze actie maakt deel uit van de Vlaamse BOOMplantweek van het Agentschap Natuur en Bos.
Wat deze aanplant bijzonder maakt: het gaat om echte bosuitbreiding. Er wordt dus nieuw bos gecreëerd, niet gecompenseerd. Herentals kiest er sinds mei 2025 bewust voor om geen boscompensaties meer uit te voeren voor private partijen, maar zelf actief te investeren in extra bos op eigen grond.